آخرین دیدگاه‌ها
    ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید

    روش های ضد عفونی استخر

    فهرست

    در این مقاله قصد داریم روش های ضد عفونی استخر مورد بررسی قرار دهیم . روش های ضد عفونی استخر به سه بخش کلی تقسیم می شوند . 1 روش تابشی 2. روش شیمیایی 3. روش فیزیکی. هر شناگر حداقل 1.000.000 میکروارگانیسم را به آب اضافه می کند. خود آب نیز حاوی میکروارگانیسم ها است. برای کنترل کیفیت آب استخر معمولاً سیستم فیلترینگ کافی نیست. برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها در آب استخر و گندزدایی، سطح مناسبی از ترکیب شیمیایی کلر فعال مورد نیاز است. جهت ضدعفونی کردن استخر، یعنی از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری زا و اکسیداسیون ( از بین بردن آمونیاک و آلاینده های حاوی نیتروژن و زباله های حاصل از شنا) از ضدعفونی کننده کلر فعال (کلر آزاد) استفاده می شود. تثبیت کننده هایی وجود دارند که در استخرهای روباز با کاهش اتلاف کلر بر سطح کلر فعال تأثیر می گذارند و به این ترتیب سطح کلر تثبیت می شود. علاوه بر این، pH آب استخر باید بین 7.2 تا 7.8 نگهداری شود تا سطح کلر فعال کافی حفظ شود. همچنین قلیاییت کل (مقدار مواد قلیایی) در استخر  بین 80 تا 120 پیشنهاد می گردد.

    پس از اکسیداسیون، یک ماده ضد عفونی کننده باید به آب اضافه شود تا میکروارگانیسم های بیماری زا را از بین ببرد. هدف از ضدعفونی کردن آب استخر از بین بردن خطر ابتلا به عفونت می باشد، البته منظور استریل کردن آب استخر نیست. در واقع به منظور از بین بردن میکروارگانیسم های بیماری زا ، اضافه کردن یک ضد عفونی کننده به آب ضروری است. در ادامه روش های ضد عفونی استخر بصورت ذیل تقسیم بندی می شود.

    روش های ضد عفونی استخر
    روش های ضد عفونی استخر

    تعداد قابل توجهی از محصولات ضدعفونی کننده برای کنترل میکروارگانیسم ها و جلبک ها مجاز هستند. بیشتر این محصولات فرآورده های کلر به صورت قرص و گرانول هستند.هیپوکلریت کلسیم به صورت گرانول یا قرص موجود است و علاوه بر کنترل میکروارگانیسم ها برای پاکسازی حوضچه از جلبک ها نیز استفاده می شود. این محصول هنگامی که در یک استخر روباز استفاده می شود، نور خورشید مقداری از کلر آزاد (فعال) را کاهش می دهد بنابراین حفظ سطح کلر کافی دشوار است. هنگامی که فقط از هیپوکلریت کلسیم استفاده می شود، آب استخر ناپایدار می شود. به منظور کاهش اتلاف کلر، هیپوکلریت کلسیم با یک تثبیت کننده یعنی اسید سیانوریک ترکیب می شود که می تواند به طور جداگانه اضافه شود.

    اسید سیانوریک همچنین به عنوان ماده تشکیل دهنده گرانول ها یا قرص های کلر تثبیت شده مانند اسید ایزوسیانوریک تری کلرید (TCCA) و ایزوسیانوریک اسید دی کلرید سدیم (DCCNa) عرضه می شود. این محصولات سطوح ثابتی از کلر را در آب استخر در فضای باز حفظ می کنند، همچنین تاثیر منفی کمتری بر روی میزان کلر آب دارند، یعنی سطح اسید سیانوریک بالاتر به حداقل سطح کلر آزاد بالاتر نیاز دارد. بنابراین لازم است اسید سیانوریک بیش از حد در آب وارد نشود. هنگامی که سطح سیانوریک بیش از حد بالا است، آب استخر باید تازه شود. هر دو محصول تثبیت شده کلر DCCNa و TCCA کلر (ضدعفونی کننده) و همچنین اسید سیانوریک (تثبیت کننده) به آب اضافه می شوند. TCCA یک ضد عفونی کننده اسن که به آرامی حل می شود و DCCNa یک ضد عفونی کننده با قدرت حل شوندگی بالاتر است.

    خواص ضدعفونی کننده ها:

    ضدعفونی کننده های مورد استفاده برای ضد عفونی آب استخر باید از خصوصیات خاصی برخوردار باشد. از جمله این خصوصیات آن است که باید:

    برای اشخاص بی ضرر و بدون حساسیت باشند، بر خلاف ضدعفونی کننده های آب آشامیدنی، ضدعفونی کننده های تصفیه استخر باید در خود استخر فعال باشند، زیرا آلودگی ها و میکروارگانیسم های بیماری زا به طور مداوم به آب اضافه می شوند. بنابراین آب باید غلظت مواد ضدعفونی کننده باقیمانده را حفظ کند. همچنین در غلظت های کم فعال گردد و برای مدت طولانی فعالیت خود را ادامه دهد.

    روش های ضد عفونی استخر:

    روش های ضد عفونی کردن استخر متفاوت است  که در ادامه چهار روش رایج جهت ضدعفونی استخر معرفی گردیده است:

    روش ضد عفونی آب استخر با استفاده از کلر :

    بسیاری از استخرهای خانگی از ضد عفونی کننده های شیمیایی برای ضدعفونی آب استخر استفاده می کنند.  افزودن این مواد باعث از بین رفتن میکروارگانیسم های بیماری زا می گردد. حدود 100 سال است که روش کلر زنی روشی رایج برای ضدعفونی آب استخر معرفی گردیده است.

    آلوده شدن استخری که در حال استفاده باشد امری اجتناب ناپذیر است. این آلودگی ها می توانند گرده درخت و گیاه ،لوسیون، روغن، مواد آرایشی، مو، شامپو و سایر مواد حمل شده توسط انسان ها در آب باشند. با ورود این مواد به آب و تصفیه آنها بوسیله کلر، کلر آمین تشکیل می شود.

    بر خلاف تصور عمومی، بوی نامطبوع استخرها مربوط به اکلرامین ها است نه کلر. کلرامین ها چشم و پوست را نیز تحریک می کنند و باعث ایجاد مشکلات تنفسی می گردند. ضدعفونی آب استخر با کلر؛ همچنین تاثیر منفی بر روی تجهیزاتی که در ساخت استخر به کار رفته دارد.  به همین دلایل، اکثر صاحبان استخر به دنبال جایگزین مناسب برای کلر، یا حداقل راه هایی برای کاهش کلر مورد استفاده در سیستم ضدعفونی استخر هستند.

    روش ضدعفونی استخر با استفاده از سیستم های اشعه ماوراء بنفش (UV)

    سیستم های اشعه ماورابنفش به طور گسترده باعث کاهش غلظت کلرامین و غیرفعال کردن میکروارگانیسم های بیماری زا مانند پروتئازهای انگلی Cryptosporidium parvum و Giardia lamblia که مقاوم به کلر هستند می گردند. از آنجایی که این روش ماده ای به آب اضافه نمی کند، اشعه UV-C می تواند به عنوان یک روش اصلی ضد عفونی به همراه کلرزنی مورد استفاده قرار گیرد.

    روش ضدعفونی آب استخر آب بوسیله ازون (AOP)

    ازون نیز یک روش موثر برای پاکسازی آب استخر شنا است. افزودن ازون در آب میکروارگانیسم های مضر را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. تفاوت اصلی بین اوزون و UV این است که اوزون اکسید می شود و UV ضد عفونی می کند. با استفاده ترکیبی از این دو روش  می توان مقدار کلر را به میزان قابل توجهی کاهش داد. به همین دلیل، از این روش به عنوان ” فرآیند اکسیداسیون پیشرفته ” در بهداشت آب استخر یاد می شود.

    روش ضدعفونی استخر با استفاده از روش الکترولیز آب شور

    با الکترولیز آب شور، کلر به صورت طبیعی تولید می شود. به همین علت اکثر سازندگان و صاحبان استخرها، بدنبال آن هستند که سیستم های  الکترولیز آب شور را نصب کنند. مزایای یک استخر آب شور عبارت اند از:

    ایجاد کلر طبیعی:

    حضور دائمی کلر برای ضد عفونی استخر جهت کشتن میکروارگانیسم ها،.

    عدم نیاز به افزودن یک ماده شیمیایی مضر مثل کلر.

    استفاده از سیستم الکترولیز آب شور همراه با UV-C قادر به کاهش مقدار کلرامین ها تا 80٪ می باشد.

    محاسبه مقدار کلر مورد نیاز :

    میزان کلر مورد نیاز جهت ضدعفونی آب استخر از فرمول ذیل بدست می آید

     

    M= V × N × 8.33 × ppm

     Mمقدار کلر مورد نیاز بر حسب پوند

    V حجم آب استخر گالن

    N تعداد دفعات تعویض آب استخر در شبانه روز

    8.33 وزن آب بر حسب پوند بر گالن

    Ppm مقدار مجاز کلر در استخر 0.6-0.4

     

    نکات مهم انتخاب سیستم ضدعفونی:

    در صورت اجراي کلرزن خطی حتما باید مدار باي پس اجرا گردد .

    استفاده از کلر به تنهایی به علت ترکیب کلر با مواد آلی و مواد آرایشی و بهداشتی و در نتیجه تجزیه آن و تولید هالومتانها که سرطانزا بودن آن به اثبات رسیده است پیشنهاد نمی گردد (درصورتی که میزان کلر بدون هیچ سیستمی اندازه گیري وارد استخر شود(

    استفاده از اوزن براي حذف این ترکیبات در کنار کلر الزامیست؛ اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژي استفاده از دستگاه الکترولیز نمک طعام (کلرزن نمکی ) به دلیل خاصیت ضد عفونی بالا و همچنین صرفه اقتصادي نسبت به کلر و نداشتن ترکیبات مضر کلر و فواید بودن نمک در آب براي حذف انگلها و قارچ ها،پیشنهاد می شود.

    براي استخرهاي مسکونی و ویلایی می توان از کلر زن نمکی مرغوب همراه با انالایزر کلر استفاده شود.

    تحت هیچ شرایطی کلر نباید از سیستم ضدعفونی استخر حذف گردد.

    براي شفافیت آب استخرهاي مسکونی و ویلایی از اوزن می توان در کنار سیستم کلر استفاده کرد.

    استفاده از زاج یا سولفات آلومینیوم و یا سایر مواد منعقد کننده در هر شرایطی براي ضد عفونی کردن استخرهای عمومی و بزرگ پیشنهاد نمی گردد، اما در صورتی که طراح بخواهد از این سیستم در کنار کلر استفاده کند باید تمهیدات اجرایی را در نقشه اجرا پیش بینی کند. از این ماده باید 2 میلی گرم در هر لیتر در آب استخر اضافه گردد، و در این زمان باید پمپ مدار تصفیه خاموش و در این حالت استخر شنا به علت کدورت بالا و عدم دید کافی و اسیدي بودن اب قابل استفاده نمی باشد، لذا بعد از 48 ساعت که به آب اجازه داد شد تا ذرات معلق ته نشین گردند با پمپ جارو ذرات ته نشین شده از کف استخر جمع آوري و تخلیه می گردد.

    سیستم UV در استخرها نیز نباید جایگزین کلر گردد، این سیستم داراي قابلیت گندزدایی بالاست اما هیچ باقیمانده اي بجاي نخواهد گذاشت لذا هنگامی که آب شرایط قلیایی پیدا می کند، بر روي لامپ UV جداري از رسوب خواهد نشست که همین عامل از قدرت کارایی این دستگاه کم خواهد کرد.

    گاز کلر طبق دستور وزرات بهداشت براي استخرهاي خانگی و عمومی ممنوع می باشد.

    سعی کنید در نقشه ها فقط نوع سیستم ضد عفونی استخر را مشخص کنید، انتخاب و محاسبات سیستم کلر زنی، اوزن و …. باید توسط شرکت هايی که در این زمینه کار می کنند انجام شود.

     

    توانستیم نرم افزاری تحت وب طراحی کنیم قابل استفاده برای مهندسان ، مجریان و استادکاران شاغل در حوزه تاسیسات ، که با طراحی فلودیاگرام و انتخاب تجهیزات و تهیه پیشفاکتور کار را برای شما راحت تر خواهد کرد. برای ورود به نرم افزار کلیک کنید.

    پیشنهاد میکنیم قبل از ورود به نرم افزار مقالات ذیل را مطالعه فرمایید.

    آشنایی با نرم افزار کایرال

    طراحی موتورخانه استخر به کمک نرم افزار کایرال

    آمارگیر وبلاگ