آخرین دیدگاه‌ها
    ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید

    طراحی موتورخانه استخر و جکوزی

    فهرست

    طراحی موتورخانه استخر و جکوزی  :

    برای طراحی موتورخانه استخر و جکوزی باید به مسایل مختلفی مانند موقعیت موتورخانه، اندازه، امکان دسترسی و امکان تعمیر و نگهداری آن توجه شود مهمترین معیارهایی که باید در هنگام طراحی موتورخانه استخر مدنظر قرار گیرد شامل موقعیت ،قابلیت دسترسی و مجزا بودن آن از سایر قسمتها میباشد . به طور سرانگشتی مساحت مورد نیاز برای اجرای سیستم تصفیه آب استخر بین پانزده تا سی درصد از مساحت کاسه استخر است. صرف نظر از نوع استخر در مرحله طراحی موتورخانه باید به مسایل مختلفی توجه شود.

    فضای موتورخانه در استخرهای سرپوشیده باید به اندازه کافی بزرگ باشد به طوری که امکان نگهداری از تجهیزات و لوازم مورد نیاز شامل، پمپها، فیلترها، گرمکن ها، تاسیسات تهویه مطبوع مواد ضدعفونی کننده و غیره وجود داشته باشد ضمن آن که در هنگام طراحی موتورخانه باید فضای کافی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات نیز در نظر گرفته شود گاهی اوقات به ویژه در استخرهای سرپوشیده خانگی کارفرما به منظور حداکثر استفاده از فضای خانه تصمیم میگیرد فضای موتورخانه را تا حد امکان کوچک کند که این مساله در آینده مشکل ساز خواهد بود. به طور ایده آل ورودی موتورخانه استخر باید از ورودی اصلی ساختمان مجزا باشد به طوری که تکنسین تعمیر و نگهداری قادر باشد بدون ورود به ساختمان وارد موتورخانه شود. همچنین برای موتورخانه نیز باید یک دریچه کف شور در نظر گرفته شود.

    موتورخانه استخر شامل دو مدار گرمایش و تصفیه و گردش آب استخر می‌باشد. مدار گرمایشی متشکل از دیگ‌های چدنی یا فولادی، مبدل حرارتی پوسته و لوله و مشعل می‌باشد. همچنین پمپ تصفیه و فیلتر شنی دو عضو مهم در مدار تصفیه و فیلتراسیون به شمار می‌رود.

    طراحی موتورخانه استخر و جکوزی

    شیوه عملکرد موتورخانه استخر و جکوزی :

    شیوه عملکرد موتورخانه به این صورت است که دیگ‌های حرارت مرکزی به عنوان مولد اصلی گرمایشی آب استخر، آب را گرم می‌کنند. سپس آب گرم تولید شده وارد تیوب‌های مبدل حرارتی پوسته لوله می‌شوند و در آنجا می‌ماند. این ماندگاری تا زمانی که آب فیلتر شده‌ای که از درون کاسه استخر توسط پمپ‌های تصفیه به فیلتر شنی مکیده و وارد پوسته مبدل حرارتی می‌شود، ادامه دارد. پس از آن در مبدل حرارتی فرآیند انتقال حرارت آب صورت می‌گیرد و دمای آب به ۲۷ درجه سانتی گراد رسیده و آماده ورود به کاسه استخر می‌شود. تمامی این فرآیندها توسط موتورخانه انجام می‌گیرد.

    آشنایی با روش های لوله کشی استخر و جکوزی :

    لوله کشی استخر و جکوزی(مدار تصفیه جکوزی) به دو صورت کلی انجام می شود. روش مکش از کف دهش از دیواره (اسکیمری) و روش مکش دیواره دهش از کف (سر ریزی) . در روش اول (روش اسکیمر) تجهیزی به نام اسکیمر روی دیواره استخر قرار می‌گیرد. اسکیمر از پایین توسط لوله به مکش پمپ تصفیه متصل شده به طوری که می‌تواند چربی و مواد معلق را جذب کند. محل اسکیمر باید طوری باشد که سطح آب تقریبا در وسط آن باشد. در این روش باید حتما یک جریان سطحی روی آب قرار بگیرد. بنابراین در این روش یکسری از نازل ها هم تراز سطح آب قرار می گیرند. در این روش نیازی به نصب منبع بالانس نمی باشد . اما طراحان در استخر های ورزشی در صورت استفاده از این روش از منبع بالانس استفاده می کنند. در این حالت، طراحی طوری انجام می شود که مقدار 15 درصد از حجم آب در گردش استخر یا جکوزی از اسکیمر و 85 درصد باقی مانده از کف استخر تخلیه شود. آب از عمیق ترین قسمت کف کاسه استخر و اسکیمر مکش می گردد، سپس از فیلترشنی عبور داده شده تا ذرات و ناخالصی ها گرفته شود، سپس از مبدل حرارتی عبور داده شد تا آب به دماي حدود 80 فارنهایت برسد، در مرحله آخر با استفاده از تجهیزات ضدعفونی آب گندزدایی و ضدعفونی شده و از دیواره ها وارد استخر می گردد.

    در نوع لوله کشی به روش سرریز آب استخر از گاترهایی که دور تا دور استخر تعبیه شده وارد منبع بالانس شده و مانند روش اسکیمری آب استخر سپس وارد پمپ ، فیلتر ، مبدل شده و مجدد وارد استخر می شود.

     

    توانستیم نرم افزاری تحت وب طراحی کنیم قابل استفاده برای مهندسان ، مجریان و استادکاران شاغل در حوزه تاسیسات ، که با طراحی فلودیاگرام و انتخاب تجهیزات و تهیه پیشفاکتور کار را برای شما راحت تر خواهد کرد. برای ورود به نرم افزار کلیک کنید.

    پیشنهاد میکنیم قبل از ورود به نرم افزار مقالات ذیل را مطالعه فرمایید.

    آشنایی با نرم افزار کایرال

    طراحی موتورخانه استخر به کمک نرم افزار کایرال

    آمارگیر وبلاگ